Persamaan
Walaupun
kedua-dua syarikat tersebut berasal dari negara yang berlainan (Jepun dan
Indonesia) namun terdapat persamaan dari strategi pemasarannya. Pada mula
terciptanya minuman Pocari Sweat, strategi pemasaran yang digunakan untuk
memperkenalkan minuman tersebut adalah menerusi jualan langsung. Ketua jabatan
pemasaran syarikat Otsuka bersama rakan sekerjanya mengunjungi kedai-kedai
serbaneka dan kedai lain untuk memperkenalkan Pocari Sweat. Bagi minuman Aqua
pula, pekerja-pekerja syarikat Aqua memperkenalkan minuman tersebut dengan mengunjungi
rumah kediaman masyarakat. Walaupun kedua-dua syarikat tersebut menemui
kegagalan untuk menarik minat orang tetapi pengurus tersebut tidak mengalah.
Persamaan
yang kedua adalah kedua-dua syarikat tersebut gagal menemui segmen pasaran yang
tepat. Oleh itu, munculnya kegagalan pada mula produk tersebut dipasarkan. Pocari
Sweat tidak terfikir bahawa produknya sesuai bagi segmen orang yang telah
bekerja keras, bersukan atau berpeluh. Sebab itulah rasa Pocari Sweat aneh dan
tidak sedap. Manakala Aqua pula menetapkan harganya terlalu rendah pada mula
produk tersebut diperkenalkan dan tidak dapat menonjolkan kelebihannya sebagai
produk berkualiti dan sihat. Oleh itu pengguna tidak membelinya dengan anggapan
bahawa ia merupakan minuman jernih yang biasa.
Perbezaan
Terdapat
banyak perbezaan antara syarikat Pocari Sweat dan Aqua.
Produk
Pocari
Sweat menjual minuman ringan yang diperbuat daripada komposisi peluh
(keringat). Ia berperisa kurang manis dan sedikit pahit. Minuman tersebut
dijual dalam tin aluminium. Manakala Aqua menjual minuman mineral yang tidak
mempunyai sebarang rasa. Ia dijual dalam botol kaca dan plastik.
Sumber Idea Produk
Minuman
Pocari Sweat adalah diperbuat hasil daripada kajian dan ujian oleh pakar
ujikaji dan pengasasnya. Setelah suatu tempoh masa yang panjang baharu
muncullah produk tersebut dan kemudiannya dipasarkan. Manakala sumer idea minuman
Aqua adalah daripada pengalaman dan pemerhatian pengasasnya iaitu Tirto Utomo.
Beliau memerhatikan pelabur asing dalam sebuah syarikat dan tercetuslah idea
untuk membuat dan menjual minuman ‘air putih’ yang sihat dan dijual dalam
botol.
Promosi
Selain
promosi secara jualan langsung, kedua-dua syarikat tersebut juga berbeza.
Pocari Sweat dijual melalui kiosk dengan harga yang rendah. Setelah usaha
tersebut gagal, Pocari Sweat diberi secara percuma kepada pengguna yang sesuai
untuk satu tempoh yang panjang sehingga berjaya dipasar. Manakala Aqua mempromosikan
produknya dengan menjadi penaja rasmi bagi pelbagai acara dan program. Syarikat
Aqua juga membekalkan air bersih kepada segelintir masyarakat di hulu, tengah dan hilir. Syarikat Aqua pernah mengadakan program untuk mendidik para ibu tentang kebaikan air sihat dan bagaimana untuk membezakannya dengan air lain.
Analisis Strategi
Strategi
yang digunakan oleh kedua-dua buah syarikat juga amat luar biasa dan sesuai
dijadikan sebagai iktibar.
Pocari Sweat
Berdasarkan
tayangan video mengenai asal-usul Pocari Sweat, terdapat beberapa strategi yang
diambil oleh Akihiko Otsuka dalam usaha memproses dan memasarkan produknya.
Pada mulanya, pembantu Akihiko ingin memproses minuman infuse tetapi Akihiko
memberitahunya bahawa masa tersebut tidak sesuai walaupun idea pembantunya amat
bagus. Akihiko berpandangan jauh dengan
menunggu masa yang sesuai iaitu pada waktu trend kesedaran terhadap kepentingan
kesihatan. Maka pembantunya menghasilkan produk sihat yang baharu iaitu minuman
yang diperbuat daripada komposisi peluh. Ia bertujuan meningkatkan tenaga dan
mencergaskan tubuh. Akihiko juga berani
mengambil risiko kerana apabila usaha pemasaran pada mulanya gagal, beliau
berani memberi percubaan percuma kepada lapisan masyarakat yang sesuai sebagai
langkah pengenalan. Usaha memasarkan produk melalui jualan langsung daripada pekerjanya juga berguna kerana komunikasi
dan interaksi penjual dengan pembeli yang lebih akrab dan mantap.
Aqua
Usaha
Aqua juga amat luar biasa. Pada mulanya produk tersebut tidak mendapat galakan
yang baik kerana harganya yang murah. Pada tanggapan pengguna, produk yang
sihat dan berkualiti sepatutnya berharga tetapi harga minuman Aqua murah. Syarikat
Aqua mengalami rugi yang amat teruk. Tirto Utomo berani mengambil risiko dengan meningkatkan harga minumannya
sehingga 175 Rupiah. Sedangkan kesemua orang menganggap meningkatkan harga akan
menurunkan permintaan tetapi usaha Tirto membuktikan orang lain yang dirinya
betul. Jualan meningkat sebanyak 30% setelah peningkatan harga. Beliau meletakkan
perspektif pengguna dahulu kerana tanpa pengguna maka tiada jualan.
Syarikat Aqua juga menjalankan tanggungjawab
sosial dengan membekalkan air bersih kepada masyarakat. Terdapat juga
program mendidik para ibu tentang kebaikan air sihat dan bagaimana untuk
membezakannya dengan air lain. Selain membantu masyarakat, produk Aqua juga
semakin dikenali orang ramai. Usaha joint venture dengan syarikat
global, Danone juga merupakan usaha syarikat Aqua dalam pasaran produknya.
Hasil gabungan tersebut meningkatkan jualan air daripada 1 billion liter
sehingga 10 billion liter dalam masa 4 tahun sahaja.
No comments:
Post a Comment