Sunday, 12 October 2014

Pocari Sweat (Akihiko Otsuka) dan Aqua (Tirto Utomo)



Persamaan
Walaupun kedua-dua syarikat tersebut berasal dari negara yang berlainan (Jepun dan Indonesia) namun terdapat persamaan dari strategi pemasarannya. Pada mula terciptanya minuman Pocari Sweat, strategi pemasaran yang digunakan untuk memperkenalkan minuman tersebut adalah menerusi jualan langsung. Ketua jabatan pemasaran syarikat Otsuka bersama rakan sekerjanya mengunjungi kedai-kedai serbaneka dan kedai lain untuk memperkenalkan Pocari Sweat. Bagi minuman Aqua pula, pekerja-pekerja syarikat Aqua memperkenalkan minuman tersebut dengan mengunjungi rumah kediaman masyarakat. Walaupun kedua-dua syarikat tersebut menemui kegagalan untuk menarik minat orang tetapi pengurus tersebut tidak mengalah.

Persamaan yang kedua adalah kedua-dua syarikat tersebut gagal menemui segmen pasaran yang tepat. Oleh itu, munculnya kegagalan pada mula produk tersebut dipasarkan. Pocari Sweat tidak terfikir bahawa produknya sesuai bagi segmen orang yang telah bekerja keras, bersukan atau berpeluh. Sebab itulah rasa Pocari Sweat aneh dan tidak sedap. Manakala Aqua pula menetapkan harganya terlalu rendah pada mula produk tersebut diperkenalkan dan tidak dapat menonjolkan kelebihannya sebagai produk berkualiti dan sihat. Oleh itu pengguna tidak membelinya dengan anggapan bahawa ia merupakan minuman jernih yang biasa.

Perbezaan
Terdapat banyak perbezaan antara syarikat Pocari Sweat dan Aqua.

Produk
Pocari Sweat menjual minuman ringan yang diperbuat daripada komposisi peluh (keringat). Ia berperisa kurang manis dan sedikit pahit. Minuman tersebut dijual dalam tin aluminium. Manakala Aqua menjual minuman mineral yang tidak mempunyai sebarang rasa. Ia dijual dalam botol kaca dan plastik.

Sumber Idea Produk
Minuman Pocari Sweat adalah diperbuat hasil daripada kajian dan ujian oleh pakar ujikaji dan pengasasnya. Setelah suatu tempoh masa yang panjang baharu muncullah produk tersebut dan kemudiannya dipasarkan. Manakala sumer idea minuman Aqua adalah daripada pengalaman dan pemerhatian pengasasnya iaitu Tirto Utomo. Beliau memerhatikan pelabur asing dalam sebuah syarikat dan tercetuslah idea untuk membuat dan menjual minuman ‘air putih’ yang sihat dan dijual dalam botol.

Promosi
Selain promosi secara jualan langsung, kedua-dua syarikat tersebut juga berbeza. Pocari Sweat dijual melalui kiosk dengan harga yang rendah. Setelah usaha tersebut gagal, Pocari Sweat diberi secara percuma kepada pengguna yang sesuai untuk satu tempoh yang panjang sehingga berjaya dipasar. Manakala Aqua mempromosikan produknya dengan menjadi penaja rasmi bagi pelbagai acara dan program. Syarikat Aqua juga membekalkan air bersih kepada segelintir masyarakat di  hulu, tengah dan hilir. Syarikat Aqua pernah mengadakan program untuk mendidik para ibu tentang kebaikan air sihat dan bagaimana untuk membezakannya dengan air lain.

Analisis Strategi
Strategi yang digunakan oleh kedua-dua buah syarikat juga amat luar biasa dan sesuai dijadikan sebagai iktibar.

Pocari Sweat
Berdasarkan tayangan video mengenai asal-usul Pocari Sweat, terdapat beberapa strategi yang diambil oleh Akihiko Otsuka dalam usaha memproses dan memasarkan produknya. Pada mulanya, pembantu Akihiko ingin memproses minuman infuse tetapi Akihiko memberitahunya bahawa masa tersebut tidak sesuai walaupun idea pembantunya amat bagus. Akihiko berpandangan jauh dengan menunggu masa yang sesuai iaitu pada waktu trend kesedaran terhadap kepentingan kesihatan. Maka pembantunya menghasilkan produk sihat yang baharu iaitu minuman yang diperbuat daripada komposisi peluh. Ia bertujuan meningkatkan tenaga dan mencergaskan tubuh. Akihiko juga berani mengambil risiko kerana apabila usaha pemasaran pada mulanya gagal, beliau berani memberi percubaan percuma kepada lapisan masyarakat yang sesuai sebagai langkah pengenalan. Usaha memasarkan produk melalui jualan langsung daripada pekerjanya juga berguna kerana komunikasi dan interaksi penjual dengan pembeli yang lebih akrab dan mantap.

Aqua
Usaha Aqua juga amat luar biasa. Pada mulanya produk tersebut tidak mendapat galakan yang baik kerana harganya yang murah. Pada tanggapan pengguna, produk yang sihat dan berkualiti sepatutnya berharga tetapi harga minuman Aqua murah. Syarikat Aqua mengalami rugi yang amat teruk. Tirto Utomo berani mengambil risiko dengan meningkatkan harga minumannya sehingga 175 Rupiah. Sedangkan kesemua orang menganggap meningkatkan harga akan menurunkan permintaan tetapi usaha Tirto membuktikan orang lain yang dirinya betul. Jualan meningkat sebanyak 30% setelah peningkatan harga.  Beliau meletakkan perspektif pengguna dahulu kerana tanpa pengguna maka tiada jualan. Syarikat Aqua juga menjalankan tanggungjawab sosial dengan membekalkan air bersih kepada masyarakat. Terdapat juga program mendidik para ibu tentang kebaikan air sihat dan bagaimana untuk membezakannya dengan air lain. Selain membantu masyarakat, produk Aqua juga semakin dikenali orang ramai. Usaha joint venture dengan syarikat global, Danone juga merupakan usaha syarikat Aqua dalam pasaran produknya. Hasil gabungan tersebut meningkatkan jualan air daripada 1 billion liter sehingga 10 billion liter dalam masa 4 tahun sahaja.
 

No comments:

Post a Comment